Torsdag 7/1

Ingen bra dag idag. Det blev lite sömn inatt, folk som kommer sent tillbaka till hotellet efter viss kvällsutgång och har absolut ingen hänsyn till att det faktiskt finns andra som sover. Nette störs inte så pass mycket av det som andra hundar gör och börjar skälla mitt i natten. När klockan ringde vid 6 var alla trötta, Beatrice ville inte gå upp, jag själv mådde inge alls bra och kräktes en hel del och det var inte för att jag var nervös. Det var kallt när vi gick till mässan, men vi var där i tid för strax efter att vi hade kommit in blev det kaos vid veterinärbesikningen och starten fick försenas till 9.30 istället för 9.00. Det gick absolut inge bra för oss, domaren Moa Persson dömde K.E.P  på Nette, för att Nette inte ville hälsa glatt. Det första domaren sade jaha hon är väl 10 månader, nja 9,5 sade jag. <ja jag ser det sade domaren, hon rörde sig lite valpigt, redan då visste jag att hon inte gillade Nette. Domaren sade till mig "GE MIG GODIS". Jaha sade jag och tänkte varför??Domaren fick utan problem titta på tänderna, domaren fick utan problem känna på Nette, men domaren trängde och böjde sig mycket dominant över Nette så att hon kände sig hotat och trängd, varav att hon backade undan lite. Domaren blev ännu mer envis om att hunden faktiskt skulle tycka om henne och äta godis ifrån handen, varav Nette faktiskt inte gillade henne och kände sig mer trängd och ville backa. Domaren fräste till på mig att jag skulle hålla min hand borta för att hunden skulle äta ifrån henne. Jag ville bara gå därifån, vill inte att Nette skall få obehag för utställingar när en människa inte kan läsa av en hund. Varför forstätta att tränga hunden och trycka upp godis upp i nosen på Hunden när hon inte vill. Dessutom är DET INGEN LABRADOR domaren bedömer idag utan EN DALMATIN. Det är två helt olika hundar till sättet. Att Nette fick K.E.P kändes direkt orättvist. Hon var inte aggresiv på något sätt. Om en hund känner sig trängd är det bara sunt att den backar undan lite för att få lite andrum. Domaren var också mycket nöjd över att¨få "läxa" upp mig hur en hund skall vara. Jag tränar faktiskt lydnad med mina andra hundar och vet vad en vek och osäker hund är och Nette har inget sådant i sig. Hon åkte hiss första gången igår, det gick bra utan strul, hon går i stadsstrafik utan att visa några flyktbeteenden alls, utan är nyfiken på folk och omgivning. Skulle hon bete sig som Domaren ville, att glatt hälsa på allt och alla, så skulle det vara jättejobbigt att gå med henne i en stad. Det skulle inte gå att hon hoppar efter alla, det skulle bara göra folk ännu mer hundrädda. Det är bara att se till sig själv om man går finklädd och så kommer en okänd hund och försöker hoppa på en, så blir man bara förbannad. Jag tyckte att Nette skötte sig exemplariskt, speciellt om man ser till hennes ålder. Domaren dömde ut andra hundar som inte ville "hälsa glatt" fast hon gav en skitförklaring till prissättningen. JAG KOMMER INTE ATT STÄLLA FÖR DENNNA DOMARE FLER GÅNGER, FÖR SOM HON BETEDE SIG EMOT HUNDAR GÖR MAN INTE. MAN TVINGAR SIG INTE PÅ DEM OCH MAN ÄR INTE FÖR HÅRDHÄNT HELLER SOM DENNA DOMARE ÄR. Jag blev riktigt arg, egentligen inte över resultatet utan tillvägagånssättet som hon gjorde det på. Tänk om det var någons absolut första utställning och råkar ut för en sådan här människa, de skulle åka hem och inte fortsätta mer med utställning. Jag ger inte upp jag vet att vi kan , får se hur det går imorgon med ny domare. Hoppas att Nette inte blev för präglad av dagens händelse. Kvällen annars blir lugn med lite film, husse har till och med tillåtit Nette att få ligga i sängen och mysa med oss.


Kommentarer
Postat av: Maria & Amy

Tråkigt att det blev så tokigt med den domaren. Jag hoppas verkligen att Nette inte har blivit påverkad av det till i morgon. De är ju så olika domarna. Håller tummarna att ni får någon som beter sig bättre i morgon. Lycka till!!

2010-01-07 @ 19:37:21
URL: http://dalmatiernamy.blogspot.com/
Postat av: Katta

Åh, vilket pucko!! Jag hade blivit helt tokig och förmodligen gått därifrån...Hoppas det går bra för er idag istället. Lycka till!

Postat av: Anette

Jag hittade hit via P-O sida. Väldigt fina hundar du har =)



Tråkigt med utställningen =( Jag har tyvärr oxå erfarenhet från den domaren fast det var på en inofficiell. Hon var grymt otrevlig både mot oss utställare å hundar =(

Hoppas det går över för Nette i framtiden. Tråkigt om en domare ska "förstöra" henne

2010-01-09 @ 11:24:52
URL: http://www.blogtown.se/blog.php?id=Anette
Postat av: Sara

Jag kommer inte heller ställa för henne mer, vilket du säkert förstår. Nette är ju försiktig från början - jag hoppas att det inte satt för mycket spår, utan att ni kan komma igen nu och vi kan ställa ut snart igen!

Jag har tittat på bilderna på Kotten när domaren kollade på honom. Han fullkomligt kastar sig bakåt från domaren när hon känt på hans testiklar. Han som älskar alla människor! Det är underligt hur en människa kan påverka så mycket. Nu får vi köra på igen, och börja om i träningen. Vi har dock inte lika lång omstartssträcka som ni. Säg till när du vill träna :)

2010-01-10 @ 15:06:16
Postat av: Sara

Det var Leif GWs syrra! Jag har kollat runt :) Hihi.. tyckte väl att de var lika...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0